"Secara kita sedar atau tidak 6 permasalahan umat masa kini adalah disebabkan kita melakukan 6 perkara dalam hidup kita."

1. SALAH YAKIN - Tidak yakin (beriman) pada Allah dlm erti kata yg sebenarnya.Sebaliknya kita lebih yakin pada harta, duit ,pangkat,nama dsgnya yg mampu memberi kesejahteraan pd kita...walhal ALLAHlah yg MAHA BERKUASA dari segala-galanya. Justeru tidak hairanlah ramai org sanggup membuat apa saja asalkan keinginan mereka tercapai sehingga sanggup membunuh, merompak,makan riba,rasuah dan segala macam jenayah lagi hatta sanggup menukar agama demi mendapatkan perkara-perkara di atas.

2. TIDAK SOLAT - Ramai yg buat maksiat tapi tak rasa berdosa sebab mereka tidak solat atau tidak menjaga solatnya dgn betul.Sesungguhnya solat itu mencegah dari fahsyak dan mungkar. Justeru jadilah sepertimana sekarang ini maksiat berleluasa hingga sukar dibendung dan pelaku maksiat pula berbangga dgn maksiat yg dilakukan tanpa ada sedikit pun perasaan malu/berdosa.

3. LALAI DAN TIDAK BERILMU - Lalai dari mengingati Allah (tidak berzikir) dan lalai dari mengerjakan perintah-perintah Allah.Untuk mengerjakan perintah-perintah Allah perlu ada ilmu..macamana nak solat,nak baca quran,nak berdepan dgn masalah hukum-hakam spt haram,sunat,wajib dsbg maka kita wajib belajar iaitu..berilmu. Jika tidak jadilah kita seorang yg bodoh sombong seolah-olah kitalah yg lebih sempurna dari org lain. Tapi sayang hari ini kita lebih 'berilmu' (dari A-Z) dlm selok-belok kehidupan seorang artis/pemain bola sepak dunia dan seumpamanya.

4. PENTINGKAN DIRI SENDIRI - Engkau engkau..aku aku..begitulah amalan hidup kita hari ini.Apa-apa pun biarlah dapat kat kita dulu..org lain lantak dialah.Sedangkan sabda nabi ' tidak sempurna iman seseorg itu sehingga dia kasihkan saudaranya sbgmana dia kasihkan dirinya sendiri'. Justeru jadilah hari ini org yg menasihat/menegur kesalahan org lain dibelasah hingga patah tangan kaki/ koma..atau kita disini ketawa kekenyangan sedangkan ada insan lain yg menderita kelaparan.

5. TIDAK IKHLAS - Buat sesuatu bukan utk cari redha Allah/kerana Allah sebaliknya utk menunjuk-nunjuk pd manusia atau utk mendapat balasan dari manusia. Justeru lahirlah sifat riak,sombong,bongkak,khianat dsgbnya demi semata-mata utk menyukakan seseorang/utk dipandang mulia disisi manusia.

6. CINTA DUNIA DAN TAKUT MATI - Inilah yg paling ditakuti Rasulullah s.a.w berlaku ke atas umatnya dan inilah sekarang yg sedang berlaku.Disana sini manusia berlumba-lumba mengumpulkan harta seolah-olah mereka akan hidup seribu tahun lagi dan berkira-kira juga utk membelanjakannya pada jalan Allah.. takut hartanya habis.Justeru terdapatlah org yg sanggup melancong hingga ke hujung dunia tapi tak sanggup pergi ke kaabah,sanggup berbelanja beribu-ribu ringgit utk segala macam benda dunia tapi tak sanggup sedekah,bayar zakat dsbgnya.Dan yg lebih parah lagi...sanggup menggadaikan akidah dan agama Islam demi utk mendapat habuan
duniawi sepertimana gejala murtad yg berlaku sekarang ini..tapi tak sanggup mengorbankan diri di jalan Allah s.w.t.

Sama-samalah kita renung dan fikirkan .

Posted by NIZA.Ati on Friday, August 15, 2008
categories: edit post

0 comments

Wadah Qalbu Muslimah. Powered by Blogger.

User Online & Hit Counter

Followers

CALENDAR

Kata2 Renungan

Bicara Kata


Jejak Menjejaki

DILEMA (WANITA)