Keistimewaan yang Allah berikan kepada wanita terlalu banyak

"Kasihnya Tuhan kepada wanita!"
Itulah kata-kata yang paling mudah digunakan untuk menggambarkan "layanan" istimewa terhadap wanita dalam Islam. Sesungguhnya, tidak akan ada mana-mana ajaran, ideologi, ism atau agama lain yang dapat melayan wanita dengan sebegitu bak seperti mana Islam melayan wanitanya. Malah, kalau bergabung pun kesemua wanita yang cerdik pandai, berharta dan berkuasa di seluruh dunia ini untuk menambah hak dan pengiktirafan buat mereka, mereka pasti tidak akan mencapai taraf kemuliaan serta layanan baik yang Allah S.W.t tawarkan buat seorang wanita di dalam Islam.



Namun, ramai wanita yang tidak memehami hal ini. Lantaran itu kebanyakan tertipu oleh nafsu sendiri dan merasa terkongkong dengan amalan atau larangan tertentu yang dikenakan ke atas wanita Islam seperti amalan menutup aurat, larangan bergaul bebas , poligami, larangan wanita menjadi pemimpin (ketua negara atau) dan lain-lain lagi. Mereka cukup takut dan gerun dengan kesemua amalan atau larangan yang dianggap sangat menindas wanita.Walhal kalau dikaji setiap satu amalan atau larangan itu, mudah sahaja untuk melihathikmah dan kebaikannya kepada kaum wanita itu sendiri.


Lalu kita melihat apa yang diperjuangkan oleh pejuang-pejuang hak wanita ialah mereka kalau boleh tidak mahu sebarang sekatan dikenakan ke atas mereka. Tentulah ini tidak munasabah. Sedangkan manusia sendiri banyak membuat peraturan-peraturan serta larangan itu dan ini, atas alasan hendak menjaga keselamatan diri atau masyarakat awam. Kalau dalam bidang sekecil ini pun perlu banyak peraturan dan larangan,sudah tentulah dalam kehidupan lebih memerlukan lagi, dan lebih-lebih lagi andai skopnya itu lebih luas iaitu untuk keselematan dunia dan akhirat.

Contoh: Larangan pemimpin (ketua negara)

Pada suatu ketika (selepas kewafatan Rasulullah S.A.W), para sahabat datang kepada Saiyidatina Aisyah meminta pandangan mengenai urusan pentadbiran negara iaitu untuk menyelesaikan kekusutan politik ketika itu, maka berlakulah perang Siffin yang telah mengorbankan ramai sahabat. Sehingga akhir hayat, Saiyidatina Aisyah menyesali dan menangis kesilapannya mencapuri urusan pentadbiran negara.

Kisah ini mengandungi hikmah yang besar. Ia merupakan satu pengajaran kepada kaum wanita supaya jangan mencapuri urusan kenegaraan. Cuma meraka boleh meberi pandangan atau berbincang untuk meringankan masalah kenegaraan, itupun hak kata putus ditangan orang lelaki selaku pemimpin.

Mengenai persoalan pahala wanita dan lelaki yang pernah disuarakan oleh Asma' Binti Yazid sebagai wakil kepada kaum muslimah ketika itu, Rasulullah S.A.W bersabda:

"Dengarkanlah wahai Asma, sampaikanlah kepada muslimah yang lain di belakangmu bahawa seorang wanita apabila telah mentati suaminya, mengerjakan apa yang disenanginya menurut kemahuannya, semua itu akan menyamai semua pahala yang diperolehi kaum lelaki."

Sumber: Majalah ( tak ingat majalah ape tapi tahun 2001) dan buku
"Ciri-ciri Wanita Yang Membawa Ke SYURGA (koleksi Nizaati)

Posted by NIZA.Ati on Monday, April 27, 2009
categories: edit post

0 comments

Wadah Qalbu Muslimah. Powered by Blogger.

User Online & Hit Counter

Followers

CALENDAR

Kata2 Renungan

Bicara Kata


Jejak Menjejaki

DILEMA (WANITA)