Bahawa seseorang ada bertanya kepada Rasulullah s.a.w:
“Bilakah akan berlaku kiamat wahai Rasulullah?”
Sabda Baginda: “Apa yang kamu sediakan untuk menghadapinya?"
Jawabnya: “Aku tidak sediakan untuknya sembahyang, puasa, dan sedekah yang banyak tetapi aku cintakan Allah dan Rasul-Nya.”
Sabdanya: “Kamu akan berada (dihimpun) bersama-samaku orang yang kamu kasihi.” (Bukhari)

Pengertian
Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w bila ditanya mengenai kiamat, Baginda mengalih tumpuan kepada perkara yang lebih utama iaitu persediaan untuk menghadapinya. Bila dikemukakan persoalan itu kepada lelaki tersebut jawabnya, “Aku tidak sediakan banyak sembahyang, puasa atau sedekah dan derma. Tetapi yang pasti aku cintakan Allah dan Rasul-Nya,’’ lalu Baginda bersabda: “Kamu akan dibangkitkan di akhirat nanti dan akan dihimpunkan bersama orang yang kamu kasihi itu. Kalau kamu benar-benar cintakan aku, kamu akan dihimpunkan bersama-samaku di syurga nanti.”


Kesimpulan
Orang yang benar-benar kasihkan Allah dan Rasul-Nya dan mencintai ajaran agamanya pasti akan berjaya dan dikasihi Allah dan Rasul-Nya kerana dia akan mengikut jejak langkah baginda sebagai contoh dalam kehidupannya

Posted by NIZA.Ati on Friday, August 15, 2008
categories: edit post

0 comments

Wadah Qalbu Muslimah. Powered by Blogger.

User Online & Hit Counter

Followers

CALENDAR

Kata2 Renungan

Bicara Kata


Jejak Menjejaki

DILEMA (WANITA)